28 січня 2011

homeschooling

Чим ближче до часу "Ч", тим сильніше мене обіймає бажання вчинити не так як треба, а так, як душа просить...

Федькові в цей рік начебто пора йти до школи... І виявилось, що я цього зовсім не хочу. Тобто я школи не боюсь, не вважаю її тотальним злом і розумію, що там можна отримати доволі цікавий досвід. Сама ж бо через це пройшла. Хоча, якби не ДТЛ, то мої думки про школу були б більш безрадісними. ДТЛ перші років п’ять свого існування був просто казкою і ми після випуску багато говорили про те, що треба робити свою школу, де так можна було б вчитись не 2 роки, а всі десять. Питання – чого було тоді мріяти, якщо не збирались ці мрії втілювати? Тому варто спробувати, щоб лишитись чесним перед самим собою :)

Не буду говорити про очевидні речі - застарілість системи, сумнівний фаховий рівень вчителів, корупцію та інші моменти. Головне, що мене не влаштовує:
1. Низький рівень освіти (як не крути, а з кожним роком стає дедалі нижчим)
2. Занедбання творчого мислення і нестандартного підходу (адже в такому разі відповідь може не співпасти з результатом у підручнику)
3. Система оцінювання (взагалі вважаю її непотрібною, ні 5-бальну, ні 12-бальну, ніяку. Це лише підігрівання гордоти й зарозумілості - навіщо? Все одно згодом цінуватимуть не за формальні оцінки, а за реальні справи)
3. Псування розмовної мови (можливо на заході України це не проблема, але Київ - русифіковане місто. За 3 роки в садочку дитина з чистої української мови впевнено перейшла на суржик)
4. Загальна неповага до вчителя з боку учнів (Так, не кожного вчителя можна поважати, але мені б хотілося).
5. Гендерне питання (Вважаю, що чоловіки мають більше здібностей до навчання дітей, натомість педколективи, зазвичай суто жіночі).
6. Тривалість навчання (10-12 років неефективного процесу, до 8 уроків на день і купа домашнього завдання... А жити коли? Коли мандрувати і пізнавати світ? Якщо в початкових класах це ще не проблема, то у старших - катастрофа.)

Які моменти вважаю важливими в домашній освіті:
1. Головний аргумент прибічників загальних шкіл - соціалізація. Компенсуватиму це участю в різних гуртках і спілкуванням з друзями, які в нього вже є і ще зэявлятимуться. (Мені в загальноосвітній школі довелося набути такого соціального досвіду, який був доволі неприємним і більше ніколи в житті не згодився - мабуть для того його й пережила, щоб більше не натрапити... лишилась тільки думка, що діти - найжорстокіші люди).
2. Необхідно якось легалізувати освіту для дитини. Сподіваюсь, що до кінця шкільного віку в Україні щось придумають з узаконенням такої форми навчання, зрештою, ми ж не одні такі. А поки шукатиму або екстернат, або сільську школу, де можна буде просто "числитись".
3. У освітньому процесі має приймати участь не одна мати дитини. Треба залучати усі можливі варіанти для урізноманітнення - друзів, репетиторів, лекторів при музеях, гуртки і секції... Щоб не набридло, бо тоді куди не глянь - всюди мамка, то годує, то вдягає, то вчить.

Що мене непокоїть у разі домашньої освіти:
1. Головне - власний вільний час. Тут вже такого не буде, що відвів до школи і займаєшся своїми справами... З іншого боку - ніякої прив'язки до місця, розкладу, пори року. Не треба сонну дитину витягати взимку з-під ковдри і ще сонною відправляти робити вигляд, що вчишся, можна жити за природнім біологічним годинником. До того ж деякі заняття навіть вимагають незвичайного часу і місця. Астрономію, наприклад, значно приємніше вчити влітку в Криму, лежачи вночі на теплому камінці і спостерігаючи зорі, ніж раннім січневим ранком за атласами. А для власної свободи буду залучати татка, бабусь, товаришів... або вирішуватиму свої справи коли малі будуть зайняті в гуртках.
2. Питання відповідальності. Але це вже не питання. Мені значно важче було почати брати на себе відповідальність щодо щеплення і ставити підписи, які знімають усю відповідальність з медиків і перекладаючи її на мене... Бо медицина для мене темний ліс, і зважувати "за" і "проти" в питаннях, яких ти не розумієшся... Але один раз зважившись, далі стає легше. І дуже допомагає усвідомлення, що все, що з нами трапляється, потрібне для набуття певного досвіду, для усвідомлення або долання чогось.
А ще нарешті прийшло розуміння, що я живу в країні і намагаюсь уникати держави. Тож треба бути послідовною. Зрештою, знання для гармонійного життя є не менш важливими аніж здоров'я.

Так до чого це я. Просто оголошую, що мене цікавить ця тема - домашньої освіти. Тому якщо хтось десь щось чув або має слушні думки - пишіть. Буду вдячна :)

26 коментарів:

  1. я надеюсь не обременять сына сомнительным удовольствием, каким вижу нынешнюю школу.
    мне кажется, что у меня хватит сил и образования дать ему необходимые знания за первые классов 5-7.
    а там видно будет.
    p.s. знаком с детьми, которые в свои 5 и 7 не умеют читать. какое это счастье для них - они совсем не интерпретируют весь тот информационный мусор, который у нас все время перед глазами, всю эту нескончаемую рекламу с каждого столба...

    ВідповістиВидалити
  2. я надеюсь не обременять сына сомнительным удовольствием, каким вижу нынешнюю школу.
    мне кажется, что у меня хватит сил и образования дать ему необходимые знания за первые классов 5-7.
    а там видно будет.
    p.s. знаком с детьми, которые в свои 5 и 7 не умеют читать. какое это счастье для них - они совсем не интерпретируют весь тот информационный мусор, который у нас все время перед глазами, всю эту нескончаемую рекламу с каждого столба...

    ВідповістиВидалити
  3. В Петербурге есть женщина, которая активно занимается темой хоумскулинга. её жж - . если хочешь, почитай, там очень много полезного и интересного.
    обязательная социализация в детских образовательных учреждениях вообще штука загадочная. я забила спорить с её сторонниками.

    ВідповістиВидалити
  4. В Петербурге есть женщина, которая активно занимается темой хоумскулинга. её жж - . если хочешь, почитай, там очень много полезного и интересного.
    обязательная социализация в детских образовательных учреждениях вообще штука загадочная. я забила спорить с её сторонниками.

    ВідповістиВидалити
  5. а оскільки таких батьків чимало, то думаю з часом мають щось придумати, щоб це якось узаконити...

    ВідповістиВидалити
  6. а оскільки таких батьків чимало, то думаю з часом мають щось придумати, щоб це якось узаконити...

    ВідповістиВидалити
  7. дякую :)
    я у тебя в жж уже несколько интересных моментов и ссылок нашла :)

    ВідповістиВидалити
  8. думаю, треба об'єднуватись хоча б по 2-3 сімей, щоб була підтримка і хоч невеличка свобода для батьків

    ВідповістиВидалити
  9. дякую :)
    я у тебя в жж уже несколько интересных моментов и ссылок нашла :)

    ВідповістиВидалити
  10. думаю, треба об'єднуватись хоча б по 2-3 сімей, щоб була підтримка і хоч невеличка свобода для батьків

    ВідповістиВидалити
  11. :) дивовижно, стільки людей усвідомлюють це, але більшість все таки створює своїм дітям таку само халепу :)
    дякую за посилання :)

    ВідповістиВидалити
  12. :) дивовижно, стільки людей усвідомлюють це, але більшість все таки створює своїм дітям таку само халепу :)
    дякую за посилання :)

    ВідповістиВидалити
  13. я чимало цікавилась вальдорфською педагогікою, не можу сказати що приймаю її на 100%. Там є цікаві моменти, як от навчання епохами, наприклад. Але загалом в мене склалося враження, що творчі і гуманітарні предмети там викладають більш гармонійно ніж технічні. А я все таки більше задоволення отримувала від математики і фізики, тому мені потрібні інші акценти.
    А в київській вальдорфській школі "Михаїл" в мене навіть знайомі знайшлись. Доречі, ще однією суттєвою вадою є висока вартість навчання там - діти автоматично фільтруються за платоспроможністю батьків....

    ВідповістиВидалити
  14. я чимало цікавилась вальдорфською педагогікою, не можу сказати що приймаю її на 100%. Там є цікаві моменти, як от навчання епохами, наприклад. Але загалом в мене склалося враження, що творчі і гуманітарні предмети там викладають більш гармонійно ніж технічні. А я все таки більше задоволення отримувала від математики і фізики, тому мені потрібні інші акценти.
    А в київській вальдорфській школі "Михаїл" в мене навіть знайомі знайшлись. Доречі, ще однією суттєвою вадою є висока вартість навчання там - діти автоматично фільтруються за платоспроможністю батьків....

    ВідповістиВидалити
  15. ох, ти не повіриш наскільки далека я була від цієї думки ще до нового року... Наблизишся до цього питання - побачимо що скажеш. Треба з Юріком поговорити - він там щось казав, що подумує про зміну роду діяльності... може це воно? ;)

    ВідповістиВидалити
  16. ох, ти не повіриш наскільки далека я була від цієї думки ще до нового року... Наблизишся до цього питання - побачимо що скажеш. Треба з Юріком поговорити - він там щось казав, що подумує про зміну роду діяльності... може це воно? ;)

    ВідповістиВидалити
  17. Сподіваюсь, що в мене це буде не "самотужки", а за потужної дружньої підтримки :)

    ВідповістиВидалити
  18. Сподіваюсь, що в мене це буде не "самотужки", а за потужної дружньої підтримки :)

    ВідповістиВидалити
  19. Вибачте, що так з вулиці до вас на розмову, але не можу втерпіти :) Я п"ять років відпрацювала в інтернаті і такого жахіття як там виробляють з людською душею (користуючись тим, що людина ще маленька і геть беззахісна) ще пошукати треба. Бездушні, жорстокі, тупі, сірі машини ("педагоги") випускають у світ паламані душі дітей, де вони нікому не потрібні і стають такими самими. На цю тему можу довго говорити (наболіло), але скажу одне: система дуже і дуже міцна. Навіть ті, хто щиро працює з дітьми поважаючи їх особистість, розуміючи стан, чуючи и бачучи наштовхується на залізобетонну стіну нерозуміння з боку керівництва. Це тупік.
    Проте, освіта в родині дуже тонкий і ризикований момент, бо нажаль наше суспільства (навіть найпрогресивніша його частина) ще не готові до такої форми. Це може привести до повного хаосу і занепаду, оскільки серед дійсно творчих, розумних серцем і талановитих батьків дуже в нас багато псевдоінтелектуалів, псевдо вільних і псевдотворчих. А також дуже багато лінивих і мало дисциплінованих батьків, які одного разу почавши освіту своїх дітей не взмозі її реалізувати з користю для своєї ж дитини. Нажаль.
    Та сподіватимемося на краще.

    ВідповістиВидалити
  20. Вибачте, що так з вулиці до вас на розмову, але не можу втерпіти :) Я п"ять років відпрацювала в інтернаті і такого жахіття як там виробляють з людською душею (користуючись тим, що людина ще маленька і геть беззахісна) ще пошукати треба. Бездушні, жорстокі, тупі, сірі машини ("педагоги") випускають у світ паламані душі дітей, де вони нікому не потрібні і стають такими самими. На цю тему можу довго говорити (наболіло), але скажу одне: система дуже і дуже міцна. Навіть ті, хто щиро працює з дітьми поважаючи їх особистість, розуміючи стан, чуючи и бачучи наштовхується на залізобетонну стіну нерозуміння з боку керівництва. Це тупік.
    Проте, освіта в родині дуже тонкий і ризикований момент, бо нажаль наше суспільства (навіть найпрогресивніша його частина) ще не готові до такої форми. Це може привести до повного хаосу і занепаду, оскільки серед дійсно творчих, розумних серцем і талановитих батьків дуже в нас багато псевдоінтелектуалів, псевдо вільних і псевдотворчих. А також дуже багато лінивих і мало дисциплінованих батьків, які одного разу почавши освіту своїх дітей не взмозі її реалізувати з користю для своєї ж дитини. Нажаль.
    Та сподіватимемося на краще.

    ВідповістиВидалити
  21. Дякую. Насправді мені дуже важливо чути різні думки, в тому числі критичні.
    Але судити про щось зможу тільки коли дійсно спробую. І поки що я не ставлю наполеонівських планів. Спробуємо 1 клас, якщо щось не складеться - завжди можна буде піти в звичайну школу. А от якщо вийде - наступним кроком буде молодша школа - до 4 класу... Будемо дивитись по ходу.

    ВідповістиВидалити
  22. Дякую. Насправді мені дуже важливо чути різні думки, в тому числі критичні.
    Але судити про щось зможу тільки коли дійсно спробую. І поки що я не ставлю наполеонівських планів. Спробуємо 1 клас, якщо щось не складеться - завжди можна буде піти в звичайну школу. А от якщо вийде - наступним кроком буде молодша школа - до 4 класу... Будемо дивитись по ходу.

    ВідповістиВидалити
  23. школа - це така сама частина життя, як і все решта, тому що ви не зможете тримати людину під ковпаком як париникову рослину і ще такий момент- і в гуртках, і на секціях можуть бути різні діти з різних родин, тому що жлобство виховання не виправдовується, а навпаки, на жаль, найчастіше - підкреслюється гаманцем. Мої знайомі здали дітей у звичайну гімназію під Києвом - дуже подобається. Я багато років спілкуюся з дітьми з фізичними обмеженнями, для яких звичайна школа - нездійсненна мрія, дитина має вчитися жити з різними людьми, мені так видається.

    ВідповістиВидалити
  24. школа - це така сама частина життя, як і все решта, тому що ви не зможете тримати людину під ковпаком як париникову рослину і ще такий момент- і в гуртках, і на секціях можуть бути різні діти з різних родин, тому що жлобство виховання не виправдовується, а навпаки, на жаль, найчастіше - підкреслюється гаманцем. Мої знайомі здали дітей у звичайну гімназію під Києвом - дуже подобається. Я багато років спілкуюся з дітьми з фізичними обмеженнями, для яких звичайна школа - нездійсненна мрія, дитина має вчитися жити з різними людьми, мені так видається.

    ВідповістиВидалити